mHealth neboli mobilní zdravotnictví dokáže ušetřit spoustu času i práce nejen jednotlivým lékařům a zdravotnickým zařízením, ale i samotným pacientům. Co je vlastně dnes všechno možné na dálku s mobilním telefonem v ruce?
Vzdálený monitoring
Jednou z možností využití mobilního telefonu ve zdravotnictví je takzvaný vzdálený monitoring. Řešení monitoruje hodnoty vitálních funkcí (krevní tlak, puls, SpO2, glykémie či třeba teplota, váha) pacientů a přenáší je přes mobilní data do dohledových systémů pro vzdálenou zdravotní a sociální péči. V případě překročení kritických hodnot se pak spouští alarm. Monitoringu vitálních hodnot lze využít i u pacientů po lékařských zákrocích, kdy se reaguje na překročení mezních hodnot při pooperačních stavech. Výstrahy zasílané ošetřujícím zdravotníkům aktivují jejich včasný zásah. Mobilní monitoring dlouhodobě nemocných, stárnoucích a hendikepovaných pacientů pak může sledovat nejen hodnoty vitálních funkcí, ale může reagovat na kouř, plyn či absenci pohybu. Kvalita péče o seniory je tak díky vzdálenému monitoringu kvalitativně rozšířena o průběžný dohled. Zlepšuje se možnost komunikace s osaměle žijícími osobami a předcházení kritickým stavům. Naopak klientům programů pro zlepšení fyzické kondice jsou průběžně monitorovány tělesné parametry, jako například tělesná hmotnost a tuk nebo výkonové parametry při zátěži. Výsledky jsou konzultovány s terapeuty a podle jejich úrovně mohou být korigovány a optimalizovány fyzické aktivity a životospráva.
Upomínky
Mobilní technologie dnes umožňují automatické zasílání připomínkové SMS zprávy s dostatečným předstihem všem pacientům, kterým se blíží jejich návštěva u lékaře. Pacienti pak mohou na SMS zprávu ihned reagovat, potvrdit termín schůzky či ji zrušit. Základním cílem je redukce čekacích dob, ale i zapomínání pacientů na vyšetření či třeba nenáročný způsob vytváření informačních kampaní. Pacientovi totiž může přijít SMS zprávou také třeba upozornění na očkování nebo o změně ordinačních hodin.
Systém plateb
Mobilní systémy nabízejí běžně přístup k e-mailům, kalendáři nebo úkolům. Dokážou však také ulehčit platby i výběr všech typů poplatků ve zdravotnických zařízeních. Zdravotní poplatek je tak možné zaplatit z jakéhokoliv místa. Provedenou platbu je možné okamžitě zkontrolovat on-line pomocí dodaného informačního systému. Přínosem je zejména okamžitá přehlednost. Moderní a rychlý platební nástroj zajišťuje dostupnost díky penetraci mobilních telefonů. Výhodou je bezhotovostní operace, takže pacient nepotřebuje žádné drobné mince. Samozřejmostí je vysoce zabezpečený systém úhrady, kde tedy hrozí minimální riziko zneužití. Jednodušší je i změna podmínek služby (založení nového typu poplatku, editace atd.). Celý proces funguje tak, že uživatel / pacient zašle SMS v předepsaném formátu na telefonní číslo společné pro všechny mobilní operátory. Dle tarifu / poplatku pak obdrží zpětnou SMS s potvrzením o zaplacení a kódem, kterým se prokáže lékaři. Existuje i možnost duplikátu v případě nechtěného smazání.
Mobilní zdravotní deník
Některé zdravotní pojišťovny nabízejí aplikace, které dávají možnost mít perfektní přehled o všem, co se týká pacientova zdraví. Aplikace umožňuje mít neustále po ruce zdravotní data, výpisy ze zdravotní dokumentace, seznam očkování, údaje o chronických obtížích a další praktické údaje a soubory. Klienti jich mohou využívat jako praktického zdravotního deníku, do kterého si lze zaznamenat aktuální informace o zdravotním stavu, očkování, návštěvy lékaře či uložit rozpis návštěvních hodin, nahrát lékařské zprávy apod. Přístup k dokumentům funguje i bez připojení k internetu. Důležitou funkcí je možnost uložit do aplikace údaje pro případ nouze – krevní skupinu, chronické potíže, alergie – a napojit aplikaci na systémy záchranné služby, nemocnic nebo posílat nouzové SMS blízkým osobám. Umožňuje také mít pod kontrolou výdaje za zdravotní péči. Některé z takzvaných elektronických zdravotních knížek dokonce obsahují nástroj pro rychlé volání tísňových linek, možnost odeslání tísňové SMS a zjištění aktuální pozice dle GPS.