Novinky ze světa AI, BI a chatbotů

Asociace za lepší ICT řešení přináší pravidelné shrnutí zajímavých článků z odborného tisku a specializovaných webů za druhé čtvrtletí roku 2020 z oblasti AI, BI a chatbotů.

V dnešní době má mnoho firem tendenci zavádět jednotlivé AI technologie bez daného konceptu. Tím se firmy mohou dostat do změti nekompatibilních systémů, neslučitelných datových center, do problémů s náklady, duplicitním úsilím nebo do problémů se zabezpečením dat. Je tedy dobré přejít na kompaktní strategii pro celopodnikovou transformaci založenou na AI. Vedoucí manažeři a vedení by se měli zamyslet nad tím, jaké jsou ve společnosti nejdůležitější příležitosti, jaké má společnost před sebou nejvýznamnější úkoly a jaká jsou její největší rizika. Společnosti by se také měly vyvarovat projektů, u kterých by nebyla dostatečně rychlá návratnost investic. Celopodnikové nasazení umělé inteligence vyžaduje nasazení do cloudu, což přináší výhodu v podobě snadnější manipulace s velkými datovými jezery, lepší integraci s externími zdroji dat a nástroji a také snadný přístup k nejnovějším technologiím AI. Pro přechod do cloudu je potřeba si stanovit datovou strategii. Komplexní strategie správy dat pokrývá nejen shromažďování, organizování a analýzu dat, ale také jejich obohacování o smysl a kontext. Při využívání strojového učení a umělé inteligence se všem poskytuje jeden souhrnný pohled, který nabízí informace ze všech oblastí. Do integrace strategie AI se také doporučuje zaintegrovat odborníky na právo, dodržování předpisů a rizik. 

Jaká je budoucnost BI? BI systémy jsou využitelné od výroby, přes služby až po státní správu. Pomáhají efektivním řízením rozvíjet danou činnost, zvyšovat výkony a šetřit náklady. Shromažďují a analyzují data, ze kterých získávají obchodní poznatky potřebné pro rozhodování a strategické plánování. Automatizují maximum procesů, sledují a koordinují výrobní, servisní a obchodní aktivity, aby byly co nejefektivnější. Na trhu je řada různých softwarů a je na každé firmě vybrat ten nejlepší, který vyhoví potřebám uživatelů, a přitom bude splňovat kritérium maximálního výkonu za příznivou cenu. Pro výběr BI neplatí žádná jednoduchá poučka, neexistuje univerzální software s jednotnou šablonou implementace. Pro zajištění úspěchu projektu BI je nutné zmapovat firemní procesy, identifikovat potřeby všech oddělení a seřadit je podle oblastí podnikání do logické struktury. Samotné nasazení systému by mělo probíhat postupně podle oblastí, které zajišťují nejdůležitější funkce systému BI a mají největší dopad na podnikání firmy. Důležité je také nepodcenit proškolení uživatelů, aby pochopili výhody nového systému a přijali ho za svůj. Firmy v současnosti preferují účinné systémy BI, které pracují na bázi neuronových sítí s prvky umělé inteligence. Pokročilá analytika je nezbytná pro real-time data mining, marketing, řízení rizik, rozpoznání textu a obrazu, predikce nebo simulace. 

Chcete podpořit zákaznickou zkušenost svých klientů? Zákazníky v dnešní době nejvíce frustruje, pokud jsou nuceni už sdělené informace opakovat stále dokola. Pro vynikající zákaznickou zkušenost je nutné počínat si konzistentně a propojovat získaná data. Současná mladá generace v komunikaci s firmami preferuje chat před voláním. Jde ovšem o to, aby technologie chatování byla zároveň „lidská“ a aby si zákazník i při komunikaci s chatbotem připadal, že se jeho problém skutečně řeší. Aktuálním trendem, především u mladší generace zákazníků, je zmíněná komunikace přes chatové aplikace v mobilu, jako je WhatsApp, Facebook Messenger nebo v případě iPhonu Apple Business Chat. Zákazníci, a to i ti čeští, tento způsob komunikace vítají. Znamená to velkou konkurenční výhodu pro firmy, které v komunikaci se zákazníkem využívají umělou inteligenci a pokročilé třídění dat. V praxi to vypadá tak, že například z komunikace přes chatbot počítač citlivě rozpozná, jaký problém zákazník řeší. Vyhledá k tomu dostatek informací a spojí zákazníka s relevantním operátorem, který je specialistou na dané téma a dokáže mu poradit. Člověk tak nemusí své otázky odříkávat několikrát, než se dostane k někomu, kdo problém vyřeší. Umělá inteligence většinou třídí data na základě klíčových informací zachycených během komunikace. Toto třídění dat, jichž v případě velkých firem chodí od mnoha tisíc zákazníků obrovské objemy, zvládne počítač za několik vteřin. V Česku je skutečná umělá inteligence ve spojení s tématem zákaznické zkušenosti v úplném začátku a umí ji zde využívat jen málo firem. Technologie na ní založené jako je chatbot se v tuzemsku teprve zabydlují, ale patří jim budoucnost.

Články a rešerše AI, BI a chatbotů najdete ZDE.

 

Kontakty:

Asociace za lepší ICT řešení, o.p.s.
Husinecká 903/10
13000 Praha 3

IČ: 016 74 846

www.lepsi-reseni.cz
office@lepsi-reseni.cz
(+420) 226 259 729

Příspěvek byl publikován v rubrice Internet, Zpravodajství a jeho autorem je redakce. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.